Datorer och mobiler är för många de primära arbetsredskapen. Men vad händer om din dator krånglar eller slutar fungera? För att undvika kostsamma avbrott är det viktigt att ditt företag har ett service level agreement (SLA) som möter behoven av fungerande IT. Låt oss dyka lite djupare i vad ett serviceavtal är och vad du bör tänka på när du väljer leverantör.
Många fördelar för företag som väljer extern IT-service
Allt fler företag väljer att outsourca sin IT-avdelning och ta in support när den behövs. Med ett IT-serviceavtal får ni snabb hjälp med allt från att säkerställa att er IT-infrastruktur fungerar på ett optimalt och säkert sätt, till att lösa akuta problem. Det är en bekymmersfri lösning som sparar både tid och pengar, och låter er fokusera på annat än programversioner och kompatibilitet.
Varför välja ett serviceavtal?
När du hyr IT-utrustning ingår ofta en allriskförsäkring, som utgör en trygghet om en enhet går sönder, blir stulen eller tappas bort. Mot en självrisk lagas eller ersätts produkten. Genom att välja ett serviceavtal får du ett liknande upplägg för att hantera mjukvaran. Dina anställda får då ett direktnummer till en servicedesk, dit de kan vända sig när något inte fungerar som det ska. Hur snabbt du kan få hjälp beror på vilken nivå du har valt i ditt serviceavtal, från omedelbart till några arbetsdagar. Därför är det viktigt att utvärdera ditt företags behov av IT-service innan du tecknar ett SLA.
Undvik störande avbrott med servicepack och självserviceportal
Många kan vara utan sin privata mobiltelefon och dator under några dagar, men det är få som kan utföra sitt arbete utan dessa redskap. Vissa IT-leverantörer erbjuder servicepack i sina avtal. Det innebär att du får låna en enhet under tiden som din egen lagas, så att du slipper stress och oro under arbetsdagen.
En del IT-problem går faktiskt att lösa på egen hand, utan hjälp från supporten. Ett bra serviceavtal bör därför innehålla tillgång till en självserviceportal, där du och dina medarbetare kan logga in för att byta lösenord, installera om skrivare eller uppdatera viss programvara.
Vad ska du tänka på när du väljer leverantör?
Det finns flera faktorer som bidrar till att skapa en smidig IT-miljö. Ha dessa i åtanke när du pratar med potentiella leverantörer och be dem berätta hur de arbetar för att göra just din IT-support så enkel och bekymmersfri som möjligt.
Kunskap
Vilken kunskap har leverantören? Det går att undersöka på flera sätt; finns det specialister bland de anställda, har företaget certifieringar eller är auktoriserad partner, och finns det referenser eller kundcase som du kan få titta på? Utför leverantören dokumentation och har koll på IT-strukturen i ditt företag om du blir kund?
Teknik
Saker som inte var möjliga för tio år sedan är okomplicerade idag – allt tack vare tekniken. Välj en leverantör som använder sig av hård- och mjukvara från de stora företagen, Microsoft 365 fungerar nämligen precis lika bra för 10 anställda som för 10 000. Det betyder att du inte längre behöver vända dig till ett stort företag för att skapa en smidig IT-miljö. Rätt teknik på rätt plats sänker kostnaderna och minimerar antalet problem.
Personlig kontakt
För den som inte är intresserad kan IT-frågor kännas både stressande och besvärliga. Därför är det viktigt att hitta en partner som ger dig ett vänligt, men professionellt bemötande och skänker en känsla av att vara i trygga händer.
Skalbara avtal
Vilka behov av IT-service har ditt företag? Ett stort revisionsbolag behöver kanske liknande lösningar, men helt andra svarstider än ett litet tjänsteföretag. Välj ett skalbart och flexibelt avtal som uppfyller dina krav på support och service.
Återvinning
Vad händer med telefoner, surfplattor och datorer som inte används längre? Hitta en leverantör som sköter livscykelhanteringen åt dig och återvinner de utdaterade produkterna, så att de kan bli till modern teknik. Visste du till exempel att Apple använder aluminiumet från gamla iPhones till att tillverka nya Apple Watch?
Auktoriserad serviceförmedlare
Det finns bara ett fåtal auktoriserade Apple-verkstäder och servicepartners i Sverige. Här är personalen särskilt utbildad på Apples produkter och teknik och kan hjälpa dig med det mesta. Teknikerna felsöker och lagar produkterna på rätt sätt, så att du slipper oroa dig för försäkringsproblem eller bristfälliga reservdelar.
Fjärrhantering av ärenden
Idag går det att göra mycket på distans. Våra kunder finns i hela landet och vi hjälper ofta dem per telefon eller chatt. Det är tyvärr dyrt att skicka ut tekniker med kort varsel och många gånger kan vår support guida kunden, även om hen inte har några förkunskaper inom IT. Hör med din potentiella leverantör om det är möjligt att hantera enklare ärenden med fjärrstyrning eller telefonsupport.
Kontakta Kullander
Hör av dig till oss så berättar vi mer om arbetsplats som tjänst och serviceavtal.