fbpx

Därför är det smartare att hyra företagsdatorer

Att köpa in helt nya datorer och annan teknik till företaget är ofta ett lockande alternativ, men trenden går mot att allt fler i stället väljer att hyra sin IT-utrustning. Läs mer om hur du kan dra nytta av fördelarna som kommer med att teckna ett hyresavtal.

Kostnadseffektivt och flexibelt att hyra

Lägre månadsavgift i kombination med att du kan dela upp kostnaden på en längre tidsperiod gör det attraktivt för dig som företagare att hyra er teknikutrustning. Hyreslösningar ger även utrymme för flexibilitet, med goda förutsättningar att bättre kunna möta dina medarbetares varierande behov av IT. Genom att hyra har du dessutom möjlighet att regelbundet byta ut omodern utrustning, samtidigt som du slipper risker och besvär kopplade till ägande.

Att hyra är också miljövänligt. Köpta datorer som inte längre fungerar som de ska kan vara svåra att sälja vidare på egen hand, och hamnar därför ofta i ett skåp på kontoret och samlar damm. Gör miljön en tjänst och undvik detta genom att lämna in företagets icke-fungerande utrustning så att den kan återanvändas på annat håll.

Vad gäller när du vill hyra datorer till företaget?

Först och främst är det viktigt att hitta ett avtal som känns bekvämt för er. Avtalsperiodens längd brukar variera beroende på om det gäller telefoner, iPad eller datorer. Tumregeln är 24 månader för iPhone och 36 månader för iPad och Macdatorer. När avtalet är signerat och klart är alla dina produkter fullvärdesförsäkrade, med en allriskförsäkring som även täcker stöld.

För visst händer det att olyckan är framme. Om din medarbetares digitala enhet blir stulen, eller tappas i marken och går sönder, kan den antingen bytas ut eller repareras mot en liten självriskkostnad. En hyrd enhet som lämnas in för reparation prioriteras och får snabb hantering i verkstaden.

New call-to-action

Vad händer när avtalet löper ut?

Några månader innan avtalet löper ut är det dags att börja fundera över vad ditt företag vill göra med den inhyrda teknikutrustningen. Valmöjligheterna är tre:

  • Lämna tillbaka produkterna så att de sedan kan återanvändas på annat håll.
  • Köp ut produkterna till ett marknadsvärde och behåll dem på företaget.
  • Swap-alternativet. Produkterna lämnas in i inbyte och värderas. Därefter tecknas ett nytt avtal, som tack vare inbytesvärdet ger dig ett bättre pris på din nya utrustning.

”Det är väldigt kul för jag har varit med när flera kunder har gått hela varvet och sedan finansierat sin utrustning på nytt. Efter tre år så lägger vi tillsammans upp ett nytt avtal. Många företag känner till den här modellen nu”  – Mathias, butikschef på Kullander

Kontakta Kullander

Är det så att ert företag är intresserade av att hyra IT-utrustning? Kontakta då oss på Kullander så berättar vi mer. 

Läs om Säker IT på Advokatfirman VICI